Wizyta w Porcie Północnym.

DSC_0054

Członkowie Koła Nawigacyjnego Nawigatorów „FiLambda” w dniu 13.04.2016r. uczestniczyli
w wyjeździe studyjnym do Kapitanatu Portu Gdańsk oraz Portu Północnego w ramach realizowanego projektu. Głównym punktem wyjazdu studentów była wizyta w Porcie Północnym.IMG_4521

Port Północny, który zobaczyli studenci jest jednym z najprężniej rozwijających się portów
na Morzu Bałtyckim. Specjalizuje się w obsłudze przeładunku kontenerów, węgla oraz obecnie przyjmować zaczyna ropę przy nowo otwartym nabrzeżu naftowym.
Port Północny jest portem, który ma wielki potencjał rozwojowy ze względu na swoją lokalizacje oraz możliwość rozbudowy. Do Gdańska obecnie przypływają statki o największym możliwym dopuszczalnym zanurzeniu wynoszącym 15m. Ograniczenie wynika z przyczyn naturalnych – Cieśniny Duńskie są na tyle płytkie, a  zjawisko pływów na Bałtyku jest  zbyt małe by mogły wykorzystywać je zawijające do nas  statki.

Na zdjęciu poniże kontenerowiecj:
MV APL MERLION
Rok budowy: 2014
max zanurzenie 15,5m
Wymiary: 369 x 51 m
Nośność, tonaż:
GT:151015 t
NT:63838 t
DWT:150166 tIMG_4491

Podczas wyjazdu mieliśmy okazję zobaczyć, jak wyglądają środki transportu morskiego, jak zorganizowana jest infrastruktura w porcie głębokowodnym, jak odbywa się załadunek
i wyładunek towarów przewożonych szlakiem morskim i jakie środki są w tych procesach wykorzystywane. Punktem kulminacyjnym wyjazdu była wizyta w Kapitanacie Portu Północnego, tam odwiedziliśmy wieżę, na której dowiedzieliśmy się wiele informacji na temat zasady działania systemów nawigacyjnych wykorzystywanych przy bezpiecznym wprowadzaniu statków do Portu oraz obowiązków pracy poszczególnych osób i instytucji.

DSC_0167

Po terenie portu przemieszczaliśmy się statkiem kontroler 20, który codziennie pełni funkcje
w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem portu i redy Gdańskiej, oraz jako jednostka interwencyjna w sytuacjach zagrożeń, łamania prawa, zdarzeniach nadzwyczajnych
w obszarach VTS, na wodach otwartych Zatoki Gdańskiej, wodach terytorialnych i wyłącznej strefy ekonomicznej w obszarze kompetencji Dyrektora Urzędu Morskiego.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w organizacje naszego wyjazdu, a szczególnie pracownikom Portu Gdańsk, Starszemu Oficerowi Panu Eugeniuszowi Kraize, Pani Alicji Janowskiej, obsłudze statku Kontroler-20 oraz oficerom z wieży Kapitanatu Port Północny,
z którymi wyraziliśmy chęć współpracy.

Opracowanie: Patryk Babiński